Het jaar van TNOC - terugblik op 2018 en nieuwe reSEWlutions


Vorig jaar rond deze tijd maakte ik een aantal goede voornemens op naaigebied. Tijd om eens terug te blikken om te zien wat daarvan geworden is, en om nieuwe voornemens voor dit jaar het www in te sturen!


TERUGBLIK OP 2018



Eerste voornemen van 2018: Ik ga proberen om dit jaar voor mezelf geen kleding te kopen, maar alleen zelf te maken. 


Dat is relatief goed gelukt. Ik kocht in het begin van het jaar nog drie broeken, omdat ik er zelf niet aan durfde te beginnen. Ik kovht ook één jumpsuit en één topje (in een zwakke bui). Dus vijf stuks op een heel jaar, dat valt best mee, denk ik! Alle rest naaide ik zelf voor mezelf. Ik heb hier een aantal dingen uit geleerd:
- ik heb helemaal niet zo vaak nieuwe kleren nodig. Ik kocht bijvoorbeeld geen nieuwe jas dit jaar, en ik maakte er ook geen. Die van vorig jaar voldoet prima!
- ik denk beter na over wat ik wil naaien (en heb ook al een beetje spijt van een aantal makes van 2017, omdat die toch niet echt bij mij passen).
- het is belangrijk om na te denken over een kleurenpalet / capsule wardrobe. Dat is dus iets wat ik dit jaar zeker meeneem.

Tweede voornemen van 2018: Ik doe mee - of probeer mee te doen - met de #2018makenine.


Dat is een half succes geworden. Ik maakte 5 van de 9 dingen op mijn lijst. Al bij al vind ik dat niet zo slecht. 

Dit waren de 2018 projecten:
1 - Blackwood cardigan: geschrapt. Ik ga op zoek naar een andere cadigan.
2 - Ginger jeans: ik maakte een eerste (proef-)exemplaar. Super content, en er zullen er nog volgen dit jaar.
3 - Plantain van Deer and doe: Ik maakte een pyjama als proef. Zit perfect, dus dit wordt een go-to patroon voor shirts volgende zomer.
4 - Charlie Caftan: ik maakte er eentje in een SYAS stof, en dacht dat ik eruit ging zien als een Griekse godin. Bij een pasbeurt voelde ik me eerder in mijn pyjama... Ik wilde er niets nieuws uit knippen, maar de foto's zagen er toch goed uit (binnenkort op de blog). Ik hou hem dus! Ik blijf wel fan van de snit en de pasvorm, dus ook terug op de lijst dit jaar.
5 - Chloe jas: geschrapt wegens niet nodig.
7 - Helmi tunic: niet gemaakt, omdat ik bleef twijfelen over de stof die ik in gedachten had. Als je twijfelt, is het meestal geen goed plan, dus ik ging er niet mee door. Als ik nog eens een geschikte stof vind, komt er misschien nog eentje, maar niet direct op de planning.
8 - Bethioua: gemaakt, eenmaal als pyjama en eenmaal als shirt. Zit goed, eenvoudig patroon, maar ik vind de rug niet mooi vallen. Geen topper voor mij dus.
9 - Sloane: geschrapt wegens al heel veel andere sweater patronen in huis die me goed zitten.

Da's dus de balans! Ik vind het niet slecht, ik heb patronen gebruikt die hier al lang onaangeroerd lagen en dat alleen al maakt het voor mij geslaagd.

Derde voornemen van 2018: Ik doe mee met de #projectsewit.


Daar kan ik kort over zijn: ik deed het eigenlijk niet. Ik had die maand net geen zin om dat ene stuk te maken of een ander excuus, ik maakte gewoon waar ik zin in had!

Vierde voornemen van 2018: Mijn "stash" is aanzienlijk en ik zou die graag wat verkleinen.


Bwa. Ik checkte steeds vooraf, maar ik kocht toch nog enorm veel. En ja, ik wist voor alles wat ik eree ging maken, maar wanneer dat ging gebeuren, dat is een ander verhaal! Dus ik mag best nog wat strenger zijn :-)

VOORUITBLIK OP 2019


Wat ga ik dit jaar verder zetten? Wat geef ik op? Nog challenges? Dat zit zo:

1 - Ik koop geen kleren voor mezelf dit jaar.


Geen. Als ik iets wil, moet ik het maken. Als het dringend is, zal het wel naar voor kruipen op mijn to-sew lijst. Het kan in ieder geval nooit zo erg zijn dat ik geen maand kan wachten.

2 - Ik maak de kleren voor de eerste communie van de zoon zelf.


Als het kan voor het hele gezin, maar in ieder geval voor het feestvarken en broer. Welke patronen het worden staat al vast, voor de stofjes wacht ik op de nieuwe collecties (ja, hier mag ik nieuwe stof voor kopen!)

3 - Ik doe mee met een aantal challenges.


* de makenine challenge. Ik deed ze dan wel niet allemaal vorig jaar, ik vond het wél heel leuk om te doen en te volgen. Dus maakte ik een nieuw lijstje:


1 - Dusty top van La Maison Victor. Het ziet er tof uit, patroon en geschikte stof aanwezig.
2 - Venue top van La Maison Victor. Zelfde als hierboven.
3 - Scarf neck cardigan van Swoon. Andere cardigan, wie weet. Patroon en geschikte stof aanwezig.
4 - Charlie Caftan van Closet Case patterns. Zit geweldig, dus maak ik opnieuw. Patroon en geschikte stof aanwezig.
5 - OrchidxParasaol van Ensemble Patterns en Chalk and Notch. Test-versie werd gemaakt, de echte versie is de volgende op de planning. Patroon en geschikte stof dus aanwezig.
6 - Ginger jeans van Closet Case Patterns. Test-versie werd gemaakt, de echte versie komt er zowiezo. Patroon en geschikte stof dus aanwezig.
7 - Bertha uit de tweede Fibremood. Winterbroek, dus niet te lang meer uitstellen! Patroon en geschikte stof aanwezig.
8 - Gisel broek uit Knip. Zomers, kan een beetje wachten :-). Patroon en geschikte stof aanwezig.
9 - Miyu uit Fibremood. Ziet er een zalige broek uit en ik zag al veel mooie exemplaren passeren. Patroon aanwezig, stof is nog een twijfelgeval.

* seasonalsew3. Sommigen vinden 9 voor een jaar wat teveel ineens, en gaan voor 3 per seizoen. Ik ga proberen om ieder seizoen een beetje 'outfit-gewijs' te denken, in plaats van alleen aparte stuks te maken. Wat die dan precies gaan zijn, weet ik nog niet.

* sewmystyle. Elke maand een ander thema, een beetje zoals projectsewit, maar te volgen via Instagram, dat maakt het voor mij wat gemakkelijker. Ligt het thema me niet, dan doe ik niet mee, no hard feelings.

4 - Ik hou mijn stoffenvoorraad onder controle.


Ik vind het moeilijk om de waarheid onder ogen te zien, dus ik moet een beetje strenger worden voor mezelf. Ik downloadde het mega handige overzicht van Khadetjes, en ga de harde feiten laten spreken. Als ik een nieuwe stof koop, moet ik 1) al weten wat ik ermee ga doen 2) een termijn afspreken met mezelf waartegen het verwerkt moet zijn. Past het niet in de naai-planning, dan komt de stof er niet in. Dat wordt hier 'ne moeilijke' met al die prachtige stoffenlanceringen van See You At Six enzo, maar toch, ik bijt op mijn tanden. Hopelijk.


Reacties

  1. Die Makenine Challenge, daar had ik nog nooit van gehoord, maar het lijkt me wel tof! Ik heb de indruk dat zowat elke blogster zichzelf voorneemt haar stoffenvoorraad onder controle te houden. Het moet een verslaving zijn, toch? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi overzicht! Ik ben tevreden van mijn behaalde resultaten, op naar een nieuw jaar, met nieuwe doelen! En mijn stoffenvoorraad blijft ook een werkpunt, maar is dat niet bij iedere naaister?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De make nine ga ik ook doen, maar wel voor mijn ventje en voor de kindjes ook, dus dat zal al wat makkelijker gaan. :) Mooie voornemens!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Veel succes met de nieuwe voornemens!
    En proficiat met de voltooide voornemens!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zwicht ook telkens weer voor die mooie stoffen. Ik let er wel meer op, maar tussen het kopen met een doel en het effectief maken .... zit een heel groot gat. Ik heb stoffen die ik vorige januari eerst ging verwerken nog steeds niet aangeraakt. Niet goed bezig!
    Ik blijf het wel bijhouden, want de confrontatie doet me toch wat remmen in de aankopen.
    Ik wens je wat dat voornemen betreft dus veel sterkte in 2019 ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, die makenine ziet er super uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk overzicht en heel wat goede voornemens bereikt. De stoffenstapel ... lijkt een herkenbare op vele blogs. De make9 ga ik ook eens bekijken. Lijkt me leuk om te doen. Veel naaisuccesjes in 2019

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook van voornemens uit het voorbije jaar kun je leren. Ik las dat je de Blackwood cardigan hebt geschrapt en ben eigenlijk wel benieuwd waarom omdat ik op het punt sta deze te maken. De MakeNine is een leuk project om doelen te stellen. Ik zag ook al deelnemers voorbij komen die aan het patroon direct een stof uit de voorraad koppelde. De verleidingen zijn iedere keer weer groot: is het niet een stof dan is het wel een tijdschrift of patroon. Ik kijk uit naar je MakeNine creaties in 2019.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat ging goed, ik ben nu al heel benieuwd naar je MakeNine! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten