1 september!


Wie al een keer met mij aan de naaitafel heeft gezeten, weet dat er een aantal termen in een handleiding zijn die niet zo goed bij mij passen. Dat zijn: traag, precies en biais. Nu wil het toeval dat deze drie woorden veelvuldig voorkomen in het Mix 'n Match patroon van Mind The Whale. En toch ging ik ervoor!


Grote broer gaat op 1 september al naar het eerste leerjaar, dus hij heeft een boekentas nodig. Ik won dit patroon ondertussen een hele tijd geleden bij Mind The Whale en K-bas, en schreef toen dat ik geen excuus had om te laat te zijn. En toch wachtte ik tot de grote vakantie om me eraan te zetten.


Grote broer koos zelf mee de stofjes, ik wilde natuurlijk dat hij het mooi vond. Ik stuurde wel een beetje, if you know what I mean ;-).


Zijn voorkeur voor de basiskleur ging naar kaki groen, mijn voorkeur was de donkere jeans stof. We maakten een compromis, met groen op de rug. Ik wilde achteraan zowiezo iets anders dan donkere jeans, omdat ik bang ben dat het anders vlekken zou kunnen geven bij het dragen van lichtere kleding. 


De accolade was eigenlijk van de eerste keer perfect gelukt, tot ik na het zien van deze mooie versie van studio_juliette besliste om nog extra Stylevil te gebruiken, en het boektje terug moest los tornen. Vier keer (4x!) deed ik dat opnieuw, toen was het gelukkig wel goed.


Ik deed erg mijn best om traag, precies en recht te stikken. Meestal lukte dat wel, zodanig zelfs dat ik best een paar detailfoto's wil delen! Het handvat stikte ik door met okergeel, en ik stopte er wat fleece bij in voor extra zachtheid.


Dit is volgens de zoon 'het zakje om zijn Pokémon kaarten in te stoppen'. Die rage is dus niet over gewaaid tijdens de zomer...


Op alle detail plaatsen (aan de flapjes bij de sluiting, aan de tassenband, en aan de hoekjes achteraan) zorgde ik voor een okerkleurig origami vogeltje.


De tassenband aan de rugriemen vouwde ik niet dubbel, maar ik maakte een hoesje om het uiteinde in te stoppen. 


Ik zorgde voor een instant fluo effect, door in de klep en aan de rugriemen reflecterend biais te stikken dat ik dubbelvouwde. Als bewijs, een foto met flits in het schemerdonker. Het werkt!


De okergele biais vind ik zelf erg mooi, ik hoop alleen dat ik me dat niet ga beklagen, als in: ik hoop dat die niet binnen de kortste keren zwart ziet.


Binnenin voegde ik nog een extraatje toe waar ik serieus op gevloekt heb. Na het bevestigen van de sluitingen onderaan, besefte ik dat de binnenkant daarvan wel eens gevaarlijk zou kunnen zijn bij kleine graaiende handen. 


Dus besloot ik om er vierkantjes over te plaatsen, zodat zijn vingers er niet kunnen blijven achter steken. Op dat moment stond de voorkant natuurlijk al helemaal in mekaar, dus stikken was hier geen optie. Ze werden helemaal met de hand vast gezet, door de dikke laag Decovil heen, zonder de buitenstof te raken. Een heel werk, maar wel blij dat ik het deed.


De biais stikken was voor mij (zie de inleiding) een echte beproeving. Ik gebruikte veel (en dan bedoel ik véél) wonderclips om alles op zijn plaats te houden.


De bodem van de tas beschermde ik met een laagje skai, en met vier tassenpootjes. Waar zouden we toch zijn zonder K-bas :-)


De zoon is er echt supertrots op, dus ik ook!


Fournituren // K-bas


Voor wie er ook zin in heeft gekregen, nog deze aanmoediging: Mind The Whale houdt een competitie! Alle Mix 'n Match-en mogen meedoen, alle info op haar website. 

En voor heel veel mooie voorbeelden verwijs ik graag naar Instagram en de #mixnmatchsummerchallenge.

Een reactie is altijd fijn!

-TNOC-

Reacties

  1. Slim, die reflecterende paspel! En van die pinnetjes van het slot (ik was heel wat luier en 'plakte' er met vliesofix een lapje vilt op). Ik ben niet zo zot van het kakigroen (ik ben dan ook geen zeven natuurlijk) maar des te meer van de voorkant ♥. Van mij mag je dat meer doen, van dat traag, biais en precies #schaterlach

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel werk, maar hij zal er wel veel geniet van hebben en jij erbij! Wauwie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een chique boekentas, als je't mij vraagt! Wat een ferm werk! En die reflecterende paspel is een must voor mijn lerarenoog ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel knap gemaakt hoor!! Ik hou het bij gekochte boekentassen, maar ik ben echt iedere keer onder de indruk van de zelfgemaakte boekentassen die ik zie. En dit is zeker een heel mooi exemplaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een machtig patroon toch. En wat een heerlijke uitvoering. Chapeau voor je geduld, het is het meer dan waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. reflective fabric can be used on bags for keeping children safer.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten