Meten is weten

"Met passen en meten is tijd versleten, maar wie het niet doet die werkt niet goed!" De leidraad van mijn schoonvader! Ik doe het nochtans niet vaak, want vertaald naar naaitermen betekent dat een "muslin" maken, of minstens een test versie. Meestal ga ik er gewoon vol tegenaan. Maar voor de eerste communie van de oudste maakte ik een uitzondering. Dus bij deze: de test versie! Uiteraard kreeg hij een Cisse, Theo en Jack, dat stond al vast van het moment dat Jack op de markt verscheen! De test versies maakte ik allemaal in stofjes uit de voorraadkast. 



Theo, oh Theo. Deze maakte ik in een langgekoesterd stofje. Het is er eentje van Zonen09, dat nooit de markt haalde. De bergbeklimmers zijn echt perfect voor ons, wij zijn echte bergfanaten! De kleuren vind ik persoonlijk helemaal perfect. Dank je Sharon, om me toch de kans geven hiermee aan de slag te gaan! De echte versie ga ik nog ietsje aanpassen...


Jack werd gemaakt uit een stretch gabardine, die ik kocht bij Koekepeertje, echt laaang geleden dus. De voering werd hetzelfde als het hemd, om er een geheel van te maken. In het voorjaar zal deze zeker nog gedragen worden als jasje! Deze is perfect van maat, alleen de mouwen mogen ietsje korter :-)


Cisse is een rood-oranje jeans stofje dat ik kocht bij De Stoffenstraat. Er zit wat stretch in, dus dat beweegt vlot. Mijn zoon is voorzien van stevige dijen, dus voerde ik een "wide thigh adjustment" uit bij het patroon. Dat komt erop neer dat je het doorsnijdt vanuit het kruis schuin naar beneden toen, en dan open draait zover als nodig. De broek past, maar heeft nu onderaan iets teveel breedte naar mijn zin. Daar zullen we een mouw (of pijp) moeten aan passen.


Ondertussen zo'n drie maanden geleden dat dit werd afgemaakt, en in tussentijd was ik druk in de weer met de "echte" outfits. Stay tuned!


Een reactie is altijd fijn

-TNOC-

Patroon hemd // Theo // Zonen09 // maat 146
Stof hemd // Zonen09 // niet op de markt
Patroon vest // Jack // Zonen09 // maat 146
Stof vest // stretch gabardine // Koekepeertje
Patroon broek // Cisse // Zonen09 // maat 140 met "wide thigh adjustment"
Stof broek // jeans // Stoffenstraat

Reacties

  1. Die eerste zin, zo waar! In het begin van mijn naaicarrière luisterde ik daar nauwelijks naar, maar tegenwoordig merk ik hoe testversies en bust adjustments echt wel lonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je schoonvader heeft het juist voor !!!
    Meten, voldoende merken nemen, in de pas steken,...hiervoor beetje extra tijd nemen,...
    En je bent meteen zeker van een goed resultaat,... zie ik dagelijks bij mijn cursisten in de les.
    Niet twijfelen,... vaker doen,... zeker bij iets wat je voor de eerste maal maakt,... SUCCES.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die eerste zin van je post is zo waar, maar ik ben daar veel te ongedurig voor. Ik maak echt nooit testversies, tenzij net als jij voor de eerste communie - weliswaar van mijn dochter hier :-) Dit is alleszins al ferm mooi!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten