Mama's jasje



Zoals beloofd: een Jack voor mezelf!
Ik paste een volwassen Jack bij Helena van De Stoffenkamer, vorig jaar in sepember. U leest het goed, dit project is al een hele tijd gaande, en zeker in mijn hoofd. In praktijk begon het avontuur vorig jaar, meer bepaald in november 2017 toen we op naaiweekend gingen. Ik eindigde toen op zondagnacht rond 1u met een zo goed als afgewerkte Jack, waar ik niet comfortabel in zat...



Hij bleef lang aan de kant liggen, tot het naaiweekend van dit jaar. Veel gelijkdenkende hoofden met een mening, daar zou het goed komen! En zo was het ook. Het eerste wat ik dus deed op naaiweekend, was tornen! Maar, het was okee.


Aan de mouwen werd een strip tussen gezet (een beetje zoals het trucje dat ik bij deze Lars gebruikte) maar omdat de lijnen van de panden zo mooi zijn, knipte ik die niet door. Ik vergrootte de mouwkop 'op gevoel'.


Wat ben ik blij dat ik het durfde! Ik heb nu een erg draagbare Jack voor mezelf! Want ja, ik nam natuurlijk een paar risico's voor een eerste Jack voor mezelf. Ik maakte hem in jeans, waar ik eerst een andere jas had uit geknipt maar die ik bij nader inzien maar niks vond. Er werd dus serieus gepuzzeld. De Jack van Helena was er eentje in een rekbare stof, no wonder dat die mouwen een probleem werden bij mij, ik heb nu eenmaal niet het 'caruur' van een jonge snaak met maat 176 ;-)


Voor de voering deed ik ook van 'specialleke'. Ik had nog een gekoesterd stofje van Lotte Martens liggen, maar ik wist niet zeker wat ik er mee wilde doen. Na veel wikken en wegen besloot ik er de schaar in te zetten. En da's redelijk letterlijk te nemen, want de voering van Jack bestaat uit vrij veel smalle stukken omwille van de prachtige opbouw van het vestje. Maar dat wilde ook zeggen: geen weg terug!


Het Lotte Martens paneel was niet lang genoeg voor een volledige voering, dus verlengde ik de onderkanten met jeans. Op die manier komen onderaan jeans en jeans tegen elkaar, ik vind dat wel mooi.


Aan de mouwen deed ik het omgekeerd: de binnenkant van de mouwen zijn gewone voeringstof (die zie je toch niet) maar aan de uiteinden terug Lotte Martens, zodat het er mooi uit ziet als ik mijn mouwen wil oprollen (wat ik vaak doe bij zo'n vestjes).


Dezelfde Lotte Martens gebruikte ik als teaser onder de valse kleppen, een beetje bling aan de buitenkant.

Tijdens het naaiweekend brachten we een bezoekje aan Julija's shop, waar ik de perfecte knopen vond, die er een halfuurtje later werden aangenaaid, en 's avonds droeg ik mijn Jack om op restaurant te gaan! Heerlijk. Dit blijft voor altijd mijn naaiweekend-Jack!

Een reactie is altijd fijn.

-TNOC-

Patroon // Jack // Zonen 09 // Maat 176, beetje verbreed
Voering // Lotte Martens


Reacties

  1. wauw wat een pareltje, eentje die door de jeans op zoveel past dat het volgens mij wel je vaakst gedragen stuk moet worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er knap uit en heel leuk hoe je de stoffen gecombineerd hebt. Zelf mis ik wel figuurnaden, die zou ik bij een jasje voor mezelf toch absoluut willen hebben tenzij ik voor echt oversized zou gaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten