Mijn Jack-hack

Ik ben verliefd. Op Jack.


Jack heeft alles wat ik wil. Hij is knap, sportief, elegant, veelzijdig. En dat allemaal in één patroon!


Voor mijn eerste Jack (eerste, ja, want er liggen er al twee andere te wachten) ging ik meteen voor een hack. Ik wilde namelijk een jasje. Ik bestudeerde de kapstroken uitvoerig tijdens de lancering, en concludeerde dat dat moest lukken om daar een rits tussen te zetten.


Ik ging ook meteen bij mijn eerste Jack voor de allermooiste stoffen aller tijden. De buitenkant is een chambray-achtige jeans, vrij licht, super zacht, en heerlijk om te verwerken. Ik zag hem bij De Stoffenkamer voor we naar de launch van Jack gingen bij Zonen 09, maar dacht toen dat het couponnetje niet genoeg zou zijn. Toen ik op de launch de benodigde afmetingen zag, besefte ik dat het prima gelukt zou zijn. Na wat aanmoediging van Sharon en Marleen, durfde ik Helena aan te spreken en zij hield het voor mij opzij!


Ik combineerde met een streelzachte en lekker warme voering, in de vorm van de nieuwste Zonen 09 fish jacquard. Zo mooi, zo zacht, zo heerlijk! In de mouwen gebruikte ik gladde voering, omdat dat voor een jasje wel handig is.


Er kwam, gelukkig maar, wel nog een test-versie aan te pas. Die bewees dat het inderdaad ging lukken, en zorgde dat de laatste aanpassingen in orde kwamen. Op een avondje zat die test-verise in elkaar!


Ik deed iets langer over de finale versie. De paspelzakken en de kap zitten daar voor iets tussen. Paspelzakken met klep, ze zijn echt geweldig mooi, maar ook een heel werkje. En toch ben ik blij dat ik ze maakte. Ze zijn zo mooi! Ze maken deze Jack helemaal perfect!


Voor de mouwen, kraag en kap ging ik spieken bij grote broer Lars. Ik zette een paspel in de mouwen, en werkte af met een mouwklep uit de Lars parka. Ik zette ook een boordje tussen buiten- en binnenmouw, om het jas-gevoel compleet te maken.


De kraag, daar heb ik me het langste mijn hoofd over gebroken. Ik moest namelijk de volgorde van werken uit de Jack handleiding aanpassen, en combineren met die van Lars. In de allerlaatste stap ging het nog bijna mis, omdat ik het even niet "zag". Gelukkig "zag" ik Sharon wel op de opening van de nieuwe Stoffenkamer, en kon ik live hulp vragen, test versie in de hand ;-).


Ik voorzag 5 kam snaps op de kraag, om een Lars kap te kunnen aanzetten. Een jas moet namelijk een kap hebben, aldus de echtgenoot. En een Lars kap kwam er! 


Ik vind die zo mooi van vorm, door het tussenstuk, dat het vrij snel vast stond dat het deze kap ging zijn. Ik nam een risico door hem niet eerst te maken (kijk maar wat er met deze Lars gebeurde, nog steeds kap-loos...), maar werkte braafjes het hele stuk in één keer af.


En ik ben zot content! Zie hier wat technische details: de rits, de kraag, de mouwkleppen, de paspelzakken, de kleppen, de magneetsluitingen, ... Klopt helemaal, toch?

   



Dit is door de warme voering een prima najaars-jasje, de jongste zoon kan ik stijl naar school!


Een reactie is altijd fijn!

-TNOC-

Patroon // Jack // Zonen 09 // maat 116
Buitenstof // chambray (coupon) // De Stoffenkamer


Reacties

  1. Amai, joke! Ik sta echt paf! Wat een hack, wat een resultaat en zo ontzettend mooi! Echt steaf én schoon, goed gedaan joh! Daar mag je met rede heel trots op zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai, zo schoon. Respect voor al dat werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw Joke, zo knap gedaan! Dit lijkt me zowat één van de moeilijkste projecten waar je aan kan beginnen en jij hebt dat hier eens efkes netjes gedaan! Respect!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zo een schone hack van Jack, een ideaal jaspatroon echt knap gedaan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw zo tof jong! Die magneetsluiting vind ik super gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo een mooie Jack en zo veel hartjes voor die paspel. Super knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo fan van deze. Geweldige ingeving van je!!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten