#mijnfavorietepatronentag

Ik kreeg een stokje van Sewing à la carte. Een stokje over mijn favoriete patronen. Over sommige dingen moest ik lang nadenken, over anderen helemaal niet. Here it goes!

Wat is je voorkeur: kant-en-klaar gekochte papieren patronen, patroonbladen uit een tijdschrift of PDF?

Ik ben absoluut voorstander van kant-en-klaar gekochte papieren patronen. In het begin gebruikte ik meestal PDF, omdat dat ietsje goedkoper is in aanschaf, maar als je het printen en plakken erbij telt, valt dat in het niets tegenover de mooie kwaliteit van papieren patronen. Meestal is dat dan ook nog mooi verpakt, en dus mooi om naar te kijken ook!
Tijdschriften koop ik ook, maar dat vind ik een heel gedoe, ten eerste om de lijnen goed te kunnen zien, ten tweede omdat ze er steeds in slagen om twee delen van één patroonstuk op aparte radarbladen te zetten!


Mijn favoriete patronenlabel...

Dit was eentje waar ik niet lang moest over nadenken. Als je de labels in de rechtse kolommen hier bekijkt, zal het ook snel duidelijk worden. Mijn favoriet is Zonen 09! Ik heb bijna alle patronen in huis, en met een oudste zoon die groeit terwijl je ernaar kijkt, zullen de tiener patronen hier binnenkort goed van pas komen.



Een zelfgetekend patroon, misschien?

Ik heb nog nooit zelf een patroon getekend, ik durf wel één en ander aanpassen, zoals colorblocking vlakken maken, zakken toevoegen, kappen toevoegen, patronen mixen ... Ik heb geen verstand van patroontekenen, dus dat laat ik aan anderen over!

  
  
Hoe sta je tegenover gratis PDF patronen?

Er zijn niet veel gratis naaipatronen die ik herbruik, tenzij het over pennenzakken of ritstasjes gaat. Ik heb er wel eentje in mijn folders zitten die ik dolgraag nog eens wil proberen, en dat is de Mona vest van Wear Lemonade. Marleen maakte een prachtige versie, en die steekt mijn ogen uit :-)

Bewaren van patronen, een opgave?

Patronen waarvan ik zeker weet dat ik ze meer dan één keer in dezelfde maat ga gebruiken (aka zo goed als alles van Zonen 09) teken ik over op karton, en bewaar ik in grote papieren zakken aan hangers. De patronen zelf zitten netjes in een kast op mijn (bijna afgewerkte) naaikamer (waarover hopelijk snel meer!).


Aanpassingen aan patronen...

...zijn voor mezelf de meest normale zaak van de wereld. Ik ben 1m82 groot, en de meeste patronen zijn getekend voor 1m68. Er gat dus standaard minstens 10 cm extra lengte in, en soms wel wat meer. Ook de mouwen moeten steevast verlengd worden.


Ik geef met veel plezier het stokje door aan Marloes van Joy Fits. Veel plezier met haar favoriete patronen!

Een reactie is altijd fijn.

-TNOC-


Reacties

  1. Oh, dat is een leuk draadje! En ik begrijp je ommekeer van pdf naar papieren patronen helemaal, hier ging het net zo :) Nu betaal ik gerust wat bij voor een A0.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoewel ik écht fan ben van papieren patronen (je zegt het zelf, mooi vormgegeven, de verpakking, je skipt het plakwerk), ben ik toch ook serieus fan van pdfpatronen met maat. Uit pure luiheid kocht ik zelfs vorige week een digitale Theo bovenop het papieren patroon, zodat ik me het overnemen op patroonpapier bespaar - en hé, ondernemers zoals Sharon, die verdienen dat extra duwtje in de rug!
    Fijn stokje trouwens, ik las het met veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om te lezen Joke hoe jij van pdf naar papier bent geschoven. En weer nieuwe dingen ontdekt door je bericht. Het Theo overhemd staat ook bij mij als favoriet om overhemden van te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jouw fangehalte van zonen 09 was me nog niet opgevallen ;) :p
    Leuk om te lezen. Ik begin ook meer naar de papieren patronen over te schakelen. Door het knippen en plakken bewaart het ook niet altijd zo 'mooi'

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten